13 października 2018 r.

Jak co roku o tej porze gościliśmy u naszych niemieckich przyjaciół. Tym razem zwiedzaliśmy pałac i park w Bad Muskau. Wycieczka zaczęła się o 6.00 wyjazdem z Kowar. Wstąpiliśmy na chwilkę do domu tradycji w Schönau- Berzdorf na kawę i o 9.00 udaliśmy się już z naszymi niemieckimi przyjaciółmi do celu naszej wycieczki.

Bad Muskau (Mużaków) to miasto uzdrowiskowe we wschodnich Niemczech, położone nad Nysą Łużycką w bezpośrednim sąsiedztwie polskiej granicy. Przed II wojną światową stanowiło jeden organizm miejski z leżącą po polskiej stronie Łęknicą. Jednym z ciekawszych zabytków jest tu usytuowana na terenie niemieckiej części Parku Mużakowskiego okazała neorenesansowa rezydencja (Schloss Muskau) zwana Nowym Zamkiem (Neues Schloss). Budowla wzniesiona została w XVI wieku, a swój obecny kształt uzyskała w pierwszej połowie XIX stuleciu za sprawą wielkiego ekscentryka, kosmopolity i podróżnika księcia Hermanna von Pücklera. Przy przebudowie pracowali sprowadzeni z Italii znamienici architekci.

Powstała wówczas trójskrzydłowa rezydencja z czterokondygnacyjnymi skrzydłami bocznymi oraz dominującą w panoramie wieżą zwieńczoną czerwonym hełmem. Całość zaś otoczona została malowniczym angielskim parkiem krajobrazowym (Park Mużakowski) który w 2004 roku został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Zamek mocno ucierpiał w czasie II wojny światowej, kiedy to w skutek działań zbrojnych został doszczętnie zniszczony. Jego wnętrza zaś zostały rozgrabione i dziś pozostają tylko cieniem dawnego wystroju. Obecnie w pełni odrestaurowana rezydencja udostępniona jest dla zwiedzających. Dla gości udostępniona jest m.in. platforma widokowa z której rozpościera się przepiękna panorama parku. Po drugiej stronie niewielkiego jeziora wznosi się bały Stary Zamek (Altes Schloss) z ozdobnym portalem. W okolicy znajdują się także zabudowania folwarczne (Schlossvorwerk), gdzie znajduje się niewielka wystawa starych niemieckich samochodów, Historisches Fahrzeuge.

Zwiedzanie parku zajęło nam kilka godzin. Nie da się tego zrobić w jeden dzień, więc spacerowaliśmy tylko wkoło pałacu. Pragnę nadmienić, że jest o obszar 540 ha. Z tego 200 ha na terenie Niemiec, a reszta po stronie Polski. W drodze powrotnej wstąpiliśmy jak zawsze na Niebieską Lagunę, żeby sprawdzić co się przez rok zmieniło. Pogoda była piękna więc nad brzegiem jeziora byli opalający się ludzie. Na chwilę wstąpiliśmy jeszcze do domu naszych przyjaciół i o 18.00 wyruszyliśmy do Kowar. Wycieczka była udana.